vrijdag 22 mei 2015

Vis in bierbeslag


Hallo allemaal,

Deze week heb ik al allerlei receptjes uitgeprobeerd en ik zal jullie ze allemaal één voor één laten zien wat ik uitgeprobeerd heb en wat gelukt is uiteraard. Dit keer is het vis in bierbeslag. Ik heb dit ooit eerder gemaakt, maar dat was een totale failure dus bij deze nam ik een ander gerecht.


Dit is wat je nodig hebt:


Ingrediënten:
- 700 gram witvis (zoals pangasiusfilet of kabeljauwfilet)
- 2 eieren
- 250 gr bloem
- 250 ml bier
- 3 tl olie
- zout
- fles zonnebloemolie of frituurpan met frituurvet

Benodigdheden:
- twee mengkommen
- mixer
- frituurpan of diepe pan met dikke bodem
- spatel
- snijplank
- mes
- ijzeren tang



Bereiding:

Als eerste snij je de vis in stukken van ongeveer 3 cm bij 3 cm.






Vervolgens scheid je de eieren en klop je de eiwitten stijf totdat je de mengkom op z'n kop kan zetten zonder dat er wat uitvalt.





Roer vervolgens in een andere kom de eierdooiers, de bloem, het bier, de olie en het zout door elkaar tot een glad beslag.





Hierna kun je twee dingen doen, je kunt de frituurpan aanzetten en deze laten opwarmen tot 180 graden. Of je kunt zoals ik het heb gedaan (aangezien ik geen frituurpan heb) een diepe pan of wok vullen met de zonnebloemolie en deze op het vuur warm laten worden. Hierbij kun je de temperatuur in de gaten houden door er een stukje brood in te gooien. Als dit stukje brood na 30 seconden goudbruin is, is de olie heet genoeg.






Roer het beslag nogmaals door en spatel voorzichtig de stijfgeklopte eiwitten erdoorheen.








Pak een stukje vis met een vork haal deze door het beslag heen en leg deze vervolgens in het frituurvet, bak er niet te veel tegelijk (ik heb er zelf steeds drie tegelijk gefrituurd). 





Frituur ze in 5 min. goudbruin en gaar en zorg dat je ze met een tang op de helft omdraait, zodat ze aan alle kanten bruin zijn. Laat ze vervolgens uitlekken op keukenpapier.







Ik heb ze geserveerd met wat mayonaise en pastasalade, maar je kunt er natuurlijk van alles bijdoen zoals tartaarsaus of aardappeltjes met een salade.




Bij deze dus mijn eerste receptje op mijn blog!!

Eet smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten